Huy harikası şelaleleri tanıtmak amacıyla itici havaya aldırış etmeden buz gibi suda yüzdü

Kastamonu’nun Cide ilçesi Malyas Kanyonu içerisinde kâin Evken Şelalelerini lanse etmek isteyen Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Görevlisi Hikmet Haberal, özen yok etmek üzere soğuğa aldırış etmeden şelalenin oluşturduğu dev kazanda yüzdü.

Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Yardımcısı Bilgelik Haberal, Kastamonu’nun Cide ilçesinde kâin ve kesim halkı aracılığıyla ‘saklı cennet’ yerine adlandırılan Malyas Kanyonu içerisinde bulunan Evken Şelalelerinin tanıtımına ulama sunmak üzere, tıpkı takım ile bölgede tanıtım yürüyüşü gerçekleştirdi. İlçe merkezine kısaca 25 kilometre uzaklıkta bulunan kanyon içerisindeki şelalelerin tanıtımına özen fethetmek talip Haberal, antipatik havaya aldırış etmeden şelalenin döküldüğü ‘dev kazan’da yüzdü. Su içerisinde Kastamonu Üniversitesi’nin flamasını bile açan Haberal, sevimsiz havaya aldırış etmeden gölette tıpkısı süre yüzdü. Kadro henüz bilahare Armutlu Çayırını gezdi.

“Bölgede akan 4 lime Evken Şelalesi bulunuyor”

Bölgede 4 çavlan olduğunu anlatım eden Öğretim Görevlisi Bilgi Haberal, “Evken Şelalesi tek değil, toplamda ikmal hatim koyulmak üzere 4 kesim çavlan vardır. Cide ilçemize kapalı Loç Vadisi’nde arabayla 25 kilometre gittikten sonra yaklaşık yanına 2 kilometre kalaya büyüklüğünde kurgu eliyle gidiyoruz. Peşi Sıra 2 kilometre patika yolla yürüyoruz. Öz kenarını takip ederek şelaleye varıyoruz. Şelale üç bitirme seviyesinde yağmurlar olduğu zaman baş döndürücü derecede doluyor. Yani suyu fazla olduğu üzere amma bu akışları, göletleri ve yüzme yerleri var. Antrparantez tıpkısı da in gördük. Şelaleye baktığımız ahit güneyinde artan tarafta güvenilmez bir üstelik mağara var. Bu mağaranın de keşfedilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Mağaraya biz girdik. Dedim ben mağara uzmanı değilim amma elbette kim bunu turizme kazandırmak istiyoruz. Alt taraf akıllıcasına kestirmece 300 metre volta mesafesine akıllıcasına gittik, bir şelale daha önümüze imdi. İki branş üzerinden akan yetişkin aynı şelale elan var. Bu şelale, Evken Şelalesidir. Malyas Kanunu’na akıllıca suları akıyor ve Loç Vadisi’nde bulunuyor” dedi.

“5-6 kademe sıcaklıkta bölgenin tanıtımı amacıyla şelalelerde yüzdük”

Hava sıcaklığının 5-6 dereceyi göstermesine karşın şelalelerin tanıtımı için yüzdüğünü söyleyen Haberal, “Benim tıpkısı alışkanlığımdır. Gittiğim bölgede benzeri dereye, nehir, nehir varsa yüzerim. Bu Kaçkarlar’dan gelen bire bir alışkanlıktır. Buzul göllerinde yüzme etkinlikleri yapardık. Buzul göllerinde hem da çığlık sularında yüzme alışkanlığımız olduğu üzere burada üstelik bu suyu görünce dayanamıyoruz. Haddinden Fazla domuzuna tıpkı saf, arınmış aynı akarsu vardı ve orada yüzmeyi düşündük. Amacımız bölgeyi Günindi Karadeniz özelinde genelde ülke turizmine vermek. Yüzdüğümüz sırada bölgede hava sıcaklığı 5-6 paye civarındaydı. Ama bittabi kim su ile gelgel sıcaklığı aynı olmuyor. Suya girdiğinizde flama bir hayli değişiyor. Ego, herkesi şelalelere Malyas Kanyonuna gitmesini dilek ediyorum. Zaten ora Dünya Dağları’nın içerisinde kalıyor. Ayrımsız zamanda Loç Vadisi’nin büyüleyici ayrımsız coğrafyası var, tüm bir meydan. Sevimsiz sularda dahi yüzmeye alışkınız. Tabii yanımızda götürdüğümüz insanlara bu sağlık koşullarını birlikte anlatıyoruz. Herkesin üstelik yüzmesini kaynak etmiyoruz amma alışkın olanlar girebilirler. Yoksa suda insanların hipotermi geçirme ihtimali haddinden fazla faziletkâr. Bunu biz insanlara anlatıyoruz. Ben dediğim kabil benim aynı karakterimi, strüktürel özelliğimizden belde gelişigüzel gittiğimiz yerde böyle tıpkısı yüzme alışkanlığımız var, bizde yüzüyoruz” diyerek konuştu.

Bölgenin turizme kazandırılmasını istediklerini kaydeden Haberal, “Yazın bölgenin hem piknik fora etmek üzere, mesire alanı olabilecek da aynı yer. İnsanların oraya hemen balkımak üzere değil karışık hayatını, bitki çeşitliliğini araştırmak, doğayı seyretmek, orada o güzellikleri vira etmek üzere gitsinler. İnsanlar orada o şelalenin kenarında oturup pikniklerini yapabilirler. Oturup tıpkısı çay demleyip çayını birlikte içebilirler. Komple ayrımsız coğrafya ora” şeklinde konuştu.

“Kastamonu’nun sunma şişman ikinci yaylası olan Armutlu Çayırının turizme kazandırılması gerekiyor”

Çatalzeytin’in Koru Yaylasından sonra Kastamonu’nun genişlik büyük ikinci yaylası olan Armutlu Çayırı’nın turizme kazandırılması gerektiğini tamlayan Öğretim Yardımcısı Bilgelik Haberal, “Cide ilçemizde beni büyüleyen alanlardan biri bile Bartın sınırına doğru kâin Armutlu Çayırı. Kamu aynı plato havası, ekolojik yaşamın yaşanılabildiği, ekolojiyle bütünleşen bir coğrafya. Bura ilçe merkezine 37 kilometre uzaklıkta. Ben burayı girmek amacıyla Gömeren Kanyonu’ndan yola çıktım. Yayla köylerini aşarak Armutlu Çayırı’na geldik. Armutlu Çayırı dört tarafı ağız ağıza ormanla çevrili, aynı çanak içerisinde korunaklı bir bölgede. Burası hem hayvancılığa bile makul bir nahiye. Tamamen ekolojik bir yaşamın, tabiat turizmiyle entegre olmak talip insanların yeğleme edeceği bir yayla ulaşımı üstelik süssüz. Fakat oraya milli parkların benzeri donatılar yapması gerektiğini düşünüyorum. Yerli umum insanlarından da şurası temenni ediyorum. İnanın inanılmaz benzeri kesim. Biz gittiğimizde çayırda belimize kadar otlar vardı. Yani düşünün otlar ayakta kurumuşlar. Bu otlar oraya bire bir hayvancılık tahsis etmek amacıyla imkan sunuyor. Hayvanlarımızı götürüp otlatabiliriz, 12 turizm yapılabilecek saha. Hem hayvancılık hem birlikte 12 ay süresince turizm yapılabilecek benzeri plato. Alanı Kastamonu’da gördüğüm Koru Yaylası’ndan sonraları ikinci Armutlu Çayırı geliyor. Bilahare bile Sorgun yaylası geliyor amma Armutlu Çayırı, Koru Yaylası büyüklüğünde açık aynı alana topluluk ama buranın saf ve tümleşik görselliği açısından beni cezbeden aynı yasakçı oldu. Bunu birlikte ayrımsız turizm rotası, yankı turizm ve plato rotası namına avantür turizmi rotalarımıza da ekledik” ifadelerini kullandı. – KASTAMONU